Followers

Nah Ruang Untuk Tetamu..

Dapatkan Produk NISVIA Pada Harga RM35!!!


Satu-satunya alternatif kepada penghidap diebetis dan mereka yang mementingkan kesihatan.


Untuk Maklumat Lanjut KLIK DI SINI
Sebarang Pertanyaan, Sila Emel Ke:
real_4gamerz@yahoo.com

Tuesday, November 9, 2010

Chinese and Indians 'not patriotic enough'???

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi cakap orang Cina dan India tidak patriotik. Tengok baik-baik.. TIDAK PATRIOTIK or "LACK of PATRIOTISM". Apa indikator yang dia guna untuk menentukan ke'patriotik'an seseorang? Seorang menteri yang bertanggungjawab dalam menarik minat orang ramai untuk menjaga keselamatan negara mengeluarkan kenyataan yang boleh menggugat keselamatan negara. Bukankah itu kenyataan yang memakan diri sendiri. Ingatkan selepas habiskan PhD makin cerdik dato' ni. Tapi sebaliknya yang berlaku. Patut la nak habiskan PhD dulu pun makan masa bertahun-tahun lebih daripada orang lain.


Dato'.. Dato'.. Dato'...


   “Mungkin kerana takut disiplin ketenteraan yang ketat, gaji
     yang rendah berbanding swasta atau tiada galakan daripada
     keluarga,” kata Zahid..


Kalau kenyataan tersebut, aku setuju. Terutama bab gaji yang rendah. Memang la pembabitan bukan Melayu terutamanya kaum Cina dan India sangat rendah. Tengok la ratio antara Melayu, Cina and India. Memang jauh berbeza. Pastu ditambah dengan faktor-faktor yang disebutkan di atas tu. Makin la kurang orang nak join. Pastu 20 tahun berkhidmat dah kena pencen. Kalu pencen umur 40? 45? Apa lagi boleh buat? Nak jadi pengawal keselamatan? Berapa kerap je peluang kerja 'jaga' berbanding dengan askar-askar pencen yang apply nak jadi 'jaga'.

So, penyelesaiannya dato'.. U kena provide satu dasar yang betul-betul boleh menjaga kebajikan para askar terutamanya askar-askar pencen. Buat satu polisi yang boleh menarik rakyat dan membuatkan mereka memandang tinggi terhadap profesion ketenteraan ini. Askar pun nak ada masa depan yang lebih terbela. Nak hidup senang. Bukan nak hidup mewah macam dato'-dato'.

No comments:

Share |